Східницька територіальна громада

Рахунок для перерахування коштів спонсорської допомоги на благоустрій селища КП «Господарник» Східницької селищної ради Р/р 260062360823 АБ «Укргазбанк» м.Київ, МФО 320478, ЗКПО 30769965

“Підготовка до НМТ – це командна робота”. Інтерв’ю з головним спеціалістом відділу освіти Східницької селищної ради Володимиром Новаковським

Вітаю! Володимире Богдановичу, вдячна та рада зустрічі

Добрий день! Навзаєм. Радий зустрічі.

Розтлумачте спершу нашим читачам поняття “НМТ”. Що воно собою характеризує? Як відбувається процес складання іспитів?

Національний мультипредметний тест (далі – НМТ) — це обов’язковий іспит для вступу до закладів вищої освіти в Україні, який замінив ЗНО у відповідь на нові реалії. Цей формат введений як швидка й ефективна альтернатива для проведення вступних випробувань під час війни, забезпечуючи доступність і прозорість оцінювання.

НМТ дозволяє скласти кілька предметів в один день, що значно зменшує організаційне навантаження та дає змогу абітурієнтам зосередитися на ключових дисциплінах. Формат тесту поєднує онлайн-технології та контроль у спеціально підготовлених пунктах тестування — це компроміс між гнучкістю й безпекою, який адаптовано до умов війни. Цьогоріч реєстрація розпочалась 6 березня і тривала по 3 квітня. Основна сесія НМТ триває з 14 травня по 25 червня 2025 року. Додаткова – відбуватиметься з 14 по 25 липня 2025 року. Результати основної сесії будуть відомі до 4 липня, а додаткової – до 30 липня 2025 року.

Які переваги та недоліки національного мультипредметного тесту?

Серед переваг: НМТ значно простіший, більш уніфікований. Він дає можливість меншою мірою визначити особисті переваги того чи іншого абітурієнта. Однак в умовах війни, коли психологічний стан не завжди стабільний, таке спрощення доцільне.

Серед недоліків: чотири години, чотири різних предмети. Це серйозне навантаження. Складати в один день одразу всі предмети (гуманітарні та природничі) справді важко. Раніше, коли на кожен предмет виділявся окремий день, школярі мали змогу мобілізувати свої сили та думки на конкретний предмет. На мій погляд, тоді учні краще та якісніше готувались. Крім того, є загроза повітряних тривог, які можуть зірвати проходження тесту. Якщо повітряна тривога триває близько двох з половиною годин, то після завершення тест продовжується. Якщо довше – тестування автоматично переноситься на додаткову сесію.

Окресліть основні відмінності між ЗНО та НМТ?

Перш за все відмінність полягає у форматі складання іспитів. Мультитест складається одразу з трьох предметів в один день, водночас ЗНО складали так, що день виділяли тільки одному предмету. Завдань з відкритою формою відповіді у НМТ немає. Всього на здачу тесту з трьома блоками виділяється 240 хвилин. Поділяється на два періоди: перший триває 120 хв (школярі складають українську мову та математику). Під час другого періоду складають історію України та вибірковий предмет. Щодо предметів кількість може змінюватися кожного року, але обов’язковими залишаються українська мова, математика, історія України. Абітурієнт має можливість обрати четвертий, додатковий предмет, який необхідний для вступу відповідно до ВНЗ чи фаху. Щодо місця, дати та часу проведення тестування, інформація надається індивідуально, в особистому кабінеті вступника, з огляду на безпекову ситуацію в країні. У Львівському регіональному центрі оцінювання якості освіти рекомендують цю інформацію не розголошувати.

ЗНО, як стандартна процедура оцінювання, використовувалося до початку повномасштабної війни та мало на меті детальну оцінку знань абітурієнтів за різними дисциплінами. Натомість НМТ був впроваджений як тимчасова спрощена форма іспиту для скорочення часу його проведення.

Не зважаючи на відмінності у форматі, обидва види тестування забезпечують можливість вступу до закладів вищої освіти та визнаються на державному рівні.

Який загальний рівень підготовки учнів до НМТ у Східницькій громаді станом на травень?

Зараз наші десятикласники та одинадцятикласники працюють над тим, щоб успішно скласти національний мультипредметний тест. У цьому залучені вчителі, які надають консультації; батьки, які хвилюються щодо знань дітей. Цей процес пришвидшується ближче до закінчення 11 класу, оскільки саме в той час розпочинається безпосередня підготовка до НМТ. На сайті Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти вони мають змогу ознайомитись з програмами тестувань, пройти пробні тести. За словами класних керівників учні активно випробовують свої розумові сили. Результати непогані. Вчителі-предметники проводять консультації та додаткові заняття. В цілому рівень підготовки учнів ми оцінюємо як достатній. Нікому не секрет, що деякі учні відвідують додаткові заняття в позаурочний час. Хоча така інформація не є узагальнена.

Які результати демонстрували школярі громади на НМТ у попередні роки? Чи є серед них високі досягнення або історії успіху?

У минулі роки (2023-2024 роки) в Україні Львівська область по рейтингу зайняла перше місце. В цьому рейтингу є й місця дітей з нашої громади. Серед 454 ЗЗСО області наші заклади займають достойне місце: Підбузький ЗЗСО І-ІІІ рівнів займає 58 місце, Опаківський ЗЗСО І-ІІІ рівнів (252 місце), Новокропивницький ЗЗСО І-ІІІ рівнів (260 місце), Східницький ЗЗСО І-ІІІ рівнів (281 місце). Найбільшими здобутками за останні два роки могли похвалитись учні Підбузького ЗЗСО та учні Східницького ЗЗСО, які набирали по 200 балів з того чи іншого предмету.

Які кроки здійснює відділ освіти для покращення підготовки учнів до Національного мультипредметного тесту?

Відділ освіти Східницької селищної ради намагається стимулювати бажання учнів до отримання якісних знань. Це відбувається під час різноманітних олімпіад, конкурсів. З ініціативи селищного голови Івана Піляка для учнів, які посідають призові місця на олімпіадах, конкурсах чи за результатами відмінного складання національного мультипредметного тесту запроваджено одноразові грошові премії. Морально ми теж їх заохочуємо та завжди підтримуємо.

Чи є в громаді школи або вчителі, які демонструють особливо високі результати у підготовці випускників до тесту?

Насправді, ми пишаємось і гордимось кожною школою нашої громади. Адже в наших ЗЗСО працюють висококваліфіковані педагоги, які надають якісну освіту. Ми вдячні кожному вчителю за відданість справі та внесок у розвиток освіти. Станом на 2025 рік два заклади освіти лідирують – це Підбузький і Східницький. Водночас ми впевнені, що інші школи громади також демонструватимуть високі результати, адже потенціал і мотивація в них не менш потужні.

Які онлайн-платформи та цифрові ресурси рекомендуєте для самостійної підготовки школярів?

Ми рекомендуємо сайт Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти, де можна пройти різноманітні пробні тести з усіх предметів. Окрім того, існує безліч різноманітних платформ, які учні обирають за рекомендацією вчителів чи батьків. Однак платформа Львівського РЦОЯО найякісніша для підготовки вступників.

Чи організовуються додаткові заняття, консультації або пробні тести для старшокласників? Якщо так — як вони проходять?

Варто зазначати, що в другому навчальному семестрі по школах під час навчального процесу значний час виділяють на повторення матеріалів. Вчителі намагаються освітній процес побудувати таким чином, щоб повторити матеріали не лише першого семестру 11 класу, а й попередніх років. Така робота проводиться систематично тому що дітям необхідно відновити свої знання. Вчителі ніколи не відмовляють дітям у додаткових консультаціях. Головне, щоб школярі бажали вчитись.

З якими труднощами стикаються учні та вчителі під час підготовки до тесту, і як громада намагається їх долати?

Основні труднощі, з якими стикаються учні в процесі підготовки до національного мультипредметного тесту, мають переважно психологічний характер. Багато школярів хвилюються щодо своїх результатів, сумніваються у власних силах та бояться не впоратися з іспитом. Додатковий стрес викликає й те, що тестування зазвичай відбувається не у рідному навчальному закладі, а в іншій школі — без знайомих учителів, у незвичному середовищі.

Для подолання цих викликів активно залучаються шкільні психологи, які проводять з учнями індивідуальні та групові заняття, спрямовані на зниження рівня тривожності та формування впевненості в собі. Класні керівники також відіграють важливу роль у підтримці дітей, допомагаючи їм краще організувати підготовку, а батьки — у створенні позитивного настрою вдома.

Громада усвідомлює важливість комплексного підходу до підготовки учнів та всіляко сприяє створенню умов, які допомагають учням подолати стрес і досягти високих результатів.

На Вашу думку, яка роль батьків у процесі підготовки дітей до НМТ?

Роль батьків у підготовці дітей до національного мультипредметного тесту є надзвичайно важливою і багатогранною. Насамперед — це психологічна підтримка. Саме батьки мають створити вдома атмосферу спокою, впевненості й безумовної підтримки. Дитина повинна відчувати, що в неї вірять, не тиснуть і надають можливість зосередитися на навчанні. Не менш важливими є побутові умови: повноцінне харчування, якісний сон і відпочинок. Перед інтелектуальним навантаженням ці, на перший погляд, прості речі мають вирішальне значення для емоційної стабільності та концентрації уваги. Також значну роль відіграє фінансова підтримка. Деякі батьки, прагнучи підвищити шанси дитини на успішне складання тесту, інвестують у додаткові заняття або репетиторів. Хоча це не є обов’язковим кроком, проте для частини родин — це спосіб надати дитині більше впевненості та знань.

Чи є співпраця з освітніми установами або фондами для підвищення якості підготовки?

Усі вчителі нашої громади регулярно проходять курси підвищення кваліфікації. Є співпраця з вищими навчальними закладами в плані профорієнтації. Школярі мають змогу ознайомитись з вибором майбутньої професії та ВНЗ або під час днів відкритих дверей, або під час днів відкритих дверей. Крім того, деякі заклади вищої освіти пропонують майбутнім студентам різноманітні підготовчі курси.

Які плани на майбутнє у вашого відділу щодо вдосконалення рівня освіти в громаді загалом?

Плани у нас такі ж як і у всіх закладів освіти та відділів освіти України. Ми наближаємось до 2027 року, коли будуть створені ліцеї. Сподіваємось, що створення ліцеїв покращень рівень якості української освіти. Зараз у громаді є 5 шкіл, які надають повну середню освіту. То з 1 вересня 2027 року таких шкіл буде лише 2 Підбузька та Східницька. Це будуть ліцеї. Ми до цієї дати готуємось. Намагаємось покращити матеріальну базу кабінетів. Тому що, наприклад, хімію, фізику, біологію краще вивчати в кабінетах, де матеріальна база дозволяє проводити уроки з практичними, лабораторними заняттями, експериментами. Покладаємо на це великі надії. При створені ліцеїв будуть проведені конкурси на зайняття посад керівників та педагогів. Сподіваємось, що ці посади обіймуть найфаховіші педагогічні працівники.

Наостанок поділіться декількома основними порадами для абітурієнтів задля успішного складання національного мультипредметного тесту.

Перш за все – це систематичне навчання. Без системи, без грунтовних знань ніколи вдало і успішно не скласти будь-яке тестування. Важливо мати мотивацію. Бажано визначатися з вибором майбутньої професії дещо завчасно, щоб чітко зосередитись на предметах, які будуть найбільш актуальні. Здоровий спосіб життя, заняття спортом. Будь-який інтелектуал має бути здоровим, щоб повноцінно працювати за обраним фахом.

Дякую Вам, Володимире Богдановичу, за актуальну та вичерпну інформацію, корисні поради для майбутніх абітурієнтів. Бажаю всім успіхів та спокою.

Розмову вела фахівець з інтерв’ювання Східницької селищної ради Христина Кацюрин.