Східницька територіальна громада

Рахунок для перерахування коштів спонсорської допомоги на благоустрій селища КП «Господарник» Східницької селищної ради Р/р 260062360823 АБ «Укргазбанк» м.Київ, МФО 320478, ЗКПО 30769965

Тарас Шуст про необхідність реформувати мережу закладів освіти у Східницькій громаді

– Система загальної середньої освіти нині проходить повне перезавантаження. Здійснюється поетапне впровадження НУШ (нової української школи). А це означає, що час звичних нам «загальноосвітніх шкіл» пройшов? І які саме реформування очікувати закладам освіти Східницької громади?

– Закон України «Про повну загальну середню освіту», ухвалений ще на початку 2020 року. Норми закону передбачають трансформацію мережі закладів середньої освіти для розділення початкової, базової і старшої шкіл. Це початкові школи, гімназії та ліцеї. Зміни, трактує закон, відбуватимуться в три етапи і мають завершитися у 2027 році.

Однак, уже 1 вересня 2024 р. органи місцевого самоврядування мають затвердити плани формування ефективної, оптимальної і збалансованої мережі закладів загальної середньої освіти з урахуванням вимог законодавства до ліцеїв.

– Чи правильно, я Вас зрозуміла, з 1 вересня 2024 року здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні забезпечуватимуть: початкова школа – початкову освіту; гімназія – базову середню освіту; ліцей – профільну середню освіту?

– Не зовсім так. Ми розпочинаємо поступове реформування, яке має проходити у декілька етапів і до 2027 року завершитися. На даний час, згідно з установчими документами, Східницькі заклади загальної середньої освіти є І – ІІ та І – ІІІ рівнів. Заклади І-ІІ рівнів, згідно Закону “Про освіту і про повну, загальну, середню” мають стати гімназіями, тобто їх потрібно реформувати у гімназії. У Східницькій громаді – це школи сіл Сторона, Залокоть, Старий Кропивник, Рибник, Ластівка та Головське, які повинні змінити установчі документи та отримати статус гімназії. Школи І — ІІІ рівня — смт Східниця, смт Підбуж, с.Новий Кропивника, с. Опака, с. Довге мають набагато складніший процес реформування, оскільки школи І — ІІІ рівня мають стати ліцеями.

 Хто може претендувати на статус ліцею? Чи є певні критерії?

– Так. За розпорядженням Львівської обласної військової адміністрації затверджено мережу ліцеїв Східницької територіальної громади на базі Східницького та Підбузького ЗЗСО І-ІІІ рівнів з врахуванням наявної матеріально-технічної бази, кадрового потенціалу, здобутків у конкурсах і олімпіадах, контингенту учнів. У Підбузькому ЗЗСО — два 9 класи — 31 учень, у Східницькому ЗЗСО – 21 учень. Планують продовжити навчання у 10 класі відповідно 25 та 19 учнів. Всього — 44 учні. У Довжанському ЗЗСО у 9 класі у цьому навчальному році навчається 6 учнів, у Новокропивницькому ЗЗСО – 13 учнів, у Опаківському – 14 учнів. Створити паралелі для профільного навчання у цих школах неможливо. За попередньою інформацією планують продовжити навчання у 10 класах – 28 учнів з цих шкіл. Головним критерієм для того, щоб освітній заклад набрав статусу ліцею — це звісно чисельність школярів в школі, яка повинна складати не менше 200 учнів. Минулого року, влітку, у департаменті освіти та науки ЛОДА була створена робоча група у складі, якої брав участь депутат Верховної ради України, щоб ознайомитись із педагогічним колективом та матеріально-технічною базою даних закладів освіти на основі цього аналізу було прийнято рішення.

 Який порядок зарахування учнів до 10-го класу діятиме цьогоріч? І що робити сім’ям 9-класників, яких на початку шкільного року попередили про те, що набір до 10-го класу школа в 2024 році проводити не буде?

– У разі реорганізації закладу загальної середньої освіти учні мають можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти. Тому проведено опитування у школах для учнів.

Згідно Закону України “Про повну загальну середню освіту” здобувачі освіти самі обирають подальше місце навчання. Ми у свою чергу пропонуємо зарахування до Східницького чи Підбузького ЗЗСО І — ІІІ рівнів, відповідно до прогнозованої мережі ліцеїв. На квітень, травень 2023 року заплановано проведення інформаційно -просвітницької роботи “День відкритих дверей”: ознайомлення із закладом освіти, його матеріальною базою.

– Дітей та батьків турбуватиме питання довозу дітей до ліцеїв? Як вирішується дане питання?

– На даний час у відділі освіти Східницької селищної ради є два шкільні автобуси, один із них ми зовсім нещодавно закупили у співфінансуванні із Львівською ОВА, а також скерували запит на департамент освіти і науки Львівської ОВА про потребу ще одного автобуса.

– Чи затверджена уже Програма трансформації ( дорожня карта) мережі закладів загальної середньої освіти Східницької громади на 2023 — 2027 роки?

– Така програма розроблена і подана на розгляд сесії селищної ради, проведена у відповідність до положень Закону України «Про освіту» типів закладів загальної середньої освіти Східницької селищної ради шляхом створення ліцеїв на базі існуючих закладів загальної середньої освіти.

programa-transformacziyi-merezhi-zzsoЗавантажити

– Чому Україна реформує професійну освіту? Хіба на часі зараз займатися цим?

– Попри бажання агресора знищити все українське, наша держава продовжує крокувати в Європу та проводити реформи. Суть такої трансформації – профілізувати освіту. У старшій школі учні навчатимуться за тим напрямом, який самі обрали, вивчаючи поглиблено конкретні предмети. Таким чином маючи змогу краще підготуватися до вступу у бажаний виш. Ще однією проблемою, яку має змінити реформа, є низький престиж та стереотип другорядності професійної освіти в суспільстві. Через це дві третини випускників шкіл обирають вищу освіту, при цьому третина з тих, хто нині має статус безробітного, — молодь до 35 років. Такий дисбаланс на ринку праці призводить до зменшення ефективності роботи самих закладів освіти. Тож реформа професійної освіти, за переконанням Міністерства освіти, допоможе кожному учневі здобути затребувану на ринку праці професію в комфортних умовах.